Brandul personal

Toți avem un brand personal. Care e brandul tău personal? Ți l-ai construit în mod conștient și deliberat?

Cum poate te-ai prins din titlu, acest articol e despre tine. Brandul personal e despre promisiunea pe care o faci oamenilor din jurul tău și consistența cu care te ții de acea promisiune. 

Cu ce asociezi cuvântul branding? Te gândești la oameni în costum stând în jurul unei mese, gândind strategii complexe de modelare a modului în care noi gândim despre businessul lor? Poate te gândești la „produsul” final, la ce asociezi unei mari companii. 

Printre cele mai populare exemple de branduri sunt Coca-Cola, Apple, Google, McDonald’s, Disney, Nike. Lista continuă.

Dacă ar fi să facem un exercițiu de asociere, pentru fiecare dintre brandurile de mai sus, am putea asocia cel puțin cel 3 lucruri.

Coca-cola: fericire, Moș Crăciun, ursul polar

Apple: iPhone, iPad, Steve Jobs, cozi interminabile la magazinele lor când se lansează un produs nou

Disney: Mickey și Minnie și urechile lor de șoricei, prințesele Disney, animațiile 

Când oamenii se gândesc la tine, cu ce cuvinte vrei să te asocieze?

 

De ce avem nevoie de brandul personal?

De ce avem nevoie de brandul personal

Cum spuneam chiar la început, toți avem un brand personal, fie că vrem, fie că nu. De ce? Brandul personal nu e altceva decât modul în care cei din jurul nostru ne percep. Brandul personal e imaginea noastră în lume. Acțiunile noastre, încă din copilărie, au determinat modul în care ne-am construit caracterul, personalitatea, reputația. Fiecare acțiune de-a noastră este interpretată și catalogată într-un anumit fel de cei din jur. Deși nu putem decide în totalitate cum să ne vadă ceilalți, putem alege să ne comportăm în conformitate cu identitatea pe care vrem să o avem.

Trebuie să fim conștienți de brandul nostru personal și să lucrăm activ să-l construim, pentru că influențează modul în care ceilalți se gândesc la noi – dacă se gândesc! 

Tot mai multă lume termină aceeași facultate ca tine. Sunt interesați de același domeniu ca tine. Aplică la aceleași joburi ca tine și cer același salariu. Se îmbracă din aceleași magazine ca tine. Merg în aceleași locuri. Cum reușești să faci ca un angajator, din marea de persoane ca tine cu care interacționează, să te identifice pe tine ca fiind persoana pe care o caută?   

Brandul personal te ajută să găsești, din multitudinea lucrurilor ce le ai în comun cu ceilalți, ceva ce te face diferit. Ai ceva ce competiția ta nu poate replica? Cu siguranță! Odată ce identifici acele lucruri care te individualizează, îți poți transmite mesajul și identitatea într-un mod care să te facă să ieși în evidență. Brandul tău personal se va face auzit în zgomotul creat de competiția ta. 

Cum îți construiești brandul personal?

Cum iti construiesti brandul personal

Brandul personal nu poate fi construit fără o bună cunoaștere de sine. Cine ești? Ce experiențe te individualizează? Cum gândești? Cum procesezi experiențele prin care ești? Cum ești în relație cu oamenii apropiați ție? Dar cu necunoscuți? Brandul personal e o manifestare a tot ce ai tu înăuntrul tău, împachetat într-o manieră care îți face cinste. 

Brandul personal exprimă valorile tale. Le știi? E vital să le identifici și să ți le notezi! Apoi, este nevoie să faci o radiografie a acțiunilor tale. Ești consistent în a le transmite? Primul pas în crearea unei organizații este identificarea valorilor care o vor ghida în misiunea ei. Fără aceste valori, organizația nu ar putea găsi oamenii ce o pot ajuta să își atingă scopul. Pentru a putea angaja oamenii potriviți, trebuie să știi pe cine cauți. Pe lângă abilități și experiențe profesionale, acel angajat trebuie să se potrivească culturii interioare. E compatibil cu valorile care fac ca această organizație să funcționeze? Fără o idee clară, potrivirea va fi doar în aparență. 

Identificarea valorilor tale personale poate clarifica parcursul tău profesional și personal. Dacă simți că până acum nu te-ai potrivit cu joburile anterioare, cu mulți din oamenii pe care i-ai întâlnit, acest exercițiu pe poate ajuta. Gândește-te la identificarea valorilor ca la o busolă după care să te ghidezi. 

Cu valorile știute, analizează experiențele tale. Care din ele te individualizează? Cu toții citim cărți, călătorim, avem hobby-uri, schimbăm joburi. Ce extragi din ele e unic ție. 

Luând în considerare toate aceste experiențe și interacțiuni cu cei din jur, gândește-te ce reputație ți-au creat. Fă o analiză a networkului tău. Cine te cunoaște? Dacă ar de o oportunitate de carieră, s-ar gândi să te recomande pe tine?   

Cum te folosești de brandul personal?

Cum te folosesti de brandul personal

Brandul tău personal trebuie să se regăsească peste tot. De la cum vorbești, cum mergi, ce e-mail ai, cum îți faci CV-ul, ce postezi pe social media, totul contează. Tot ce faci îți amplifică sau diminuează brandul personal. O greșeală de evitat e să nu fim consistenți în ceea ce arătăm înspre exterior. O adresă de e-mail profesională (nu e rocket science: folosește numele tău) și un CV care se vede că a fost gândit și individualizat te vor ajuta să primești jobul dorit, în orice domeniu.

Folosește toate oportunitățile ce îți stau la dispoziție pentru a îți populariza brandul personal. Scrie. Sunt multe canale prin care te poți promova: postări în social media care îți dezvăluie personalitatea, site-uri profesionale, blog, vlog, podcast. You name it. 

Vorbește. Ia parte la conversații, exprimă-ți opiniile. Dacă ești student, încearcă să ridici primul mâna să ții o prezentare. Dacă ești deja la job, oferă-te să ții tu următoarea ședință sau să ții tu prezentarea pentru proiect. Nu fi cel mai bine ținut secret. 

Folosește-te de brandul tău personal pentru a face oamenii să se gândească la tine, să te recomande. Oamenii cu un brand personal pozitiv se angajează mai repede, pot fi plătiți mai bine și pot promova mai repede. 

Toți vrem să ni se acorde atenție, respect și să fim plătiți corect pentru munca noastră.

Tu cum îți folosești brandul personal pentru a le primi? 

cum iti folosesti brandul?

Autor articol: Karina Lung

Editor: Ștefana Rarău

 

Articole MeinJob care te ajută în construirea brandului personal:

Sfaturi pentru studenți: dezvoltare personala

Încrederea de sine – cum se dezvoltă?

Sfaturi pentru scrierea unui CV

 

Videoclipuri ce merită văzute:

Brian Tracy – The Importance of Personal Branding